ETYMOLOGISK ALMANAK

al tid i udvikling

Månen er: Aftagende-halv

Hellig tre kongers aften

Mens hele husstanden endnu sidder ved aftensbordet denne aften, går husbonden lige så stille ud og kryber op på husets tag. Herfra råber han tre gange:
De hellige tre konger kommer der,
Kasper, Melchior og Balthazar!

Så langt omkring som det kan høres, bliver der da ingen ildsvåde det år.
J.M.Thiele III, nr 119

De hellige tre konger kendes fra Matthæus-evangliet i det Nye Testamente (kapitel 2, vers 1-12):

Men da Jesus var født i Bethlehem i Judæa, i Kong Herodes' Dage, se, da kom der vise fra Østerland til Jerusalem og sagde:
"Hvor er den Jødernes Konge, som er født? thi vi have set hans Stjerne i Østen og ere komne for at tilbede ham;"
Men da Kong Herodes hørte det, blev han forfærdet, og hele Jerusalem med ham;
og han forsamlede alle Folkets Ypperstepræster og skriftkloge og adspurgte dem, hvor Kristus skulle fødes.
Og de sagde til ham: "I Bethlehem i Judæa; thi saaledes er der skrevet ved Profeten:
Og du, Bethlehem i Judas Land, er ingenlunde den mindste blandt Judas Fyrster; thi af dig skal der udgaa en Fyrste, som skal vogte mit Folk Israel."
Da kaldte Herodes hemmeligt de vise og sagde: "Gaar hen og forhører eder nøje om Barnet; men naar I have fundet det, da forkynder mig det, for at ogsaa jeg kan komme og tilbede det."
Men da de havde hørt Kongen, droge de bort; og se, Stjernen, som de havde set i Østen, gik foran dem, indtil den kom og stod oven over, hvor Barnet var.
Men da de saa Stjernen, bleve de saare meget glade.
Og de gik ind i Huset og saa Barnet med dets Moder Maria og faldt ned og tilbade det og oplode deres Gemmer og ofrede det Gaver, Guld og Røgelse og Myrra.
Og da de bare blevne advarede af Gud i en Drøm, at de ikke skulle vende tilbage til Herodes, droge de ad en anden Vej tilbage til deres Land.

Man bemærker, at Matthæus ikke skriver noget om, hvor mange vismænd der drog fra Østerland til Bethlehem. Der er heller ikke noget om deres hellighed, eller deres navne. Og konger er de heller ikke i Matthæus' beretning. Der er vist digtet godt om på historien siden Matthæus' dage!

Jeg har indtryk af, at der blandt bibelforskere er nogenlunde enighed om, at de vise mænd fra Østerland må være astrologer, drømmetydere og kyndige i spådomskunst. Og Østerland må være Babylonien, som på det tidspunkt var førende inden for de nævnte videnskaber. Kulturhistorisk Leksikon fortæller, at vismændene i løbet af 500-tallet blev identificeret med de konger, der ifølge en gammel spådom skulle komme med gaver, når Messias blev født. Når den opfattelse bredte sig, var det naturligvis også nærliggende at anse de tre konger for hellige, selvom kirken aldrig har helgenkåret nogen af dem. Vi skal helt hen i 1100-1200 tallet, før der bliver sat navne på hellig-kongerne. Her bliver en af kongerne, nemlig Baltazar, på et tidspunkt udnævnt til at være mauerkonge, altså fra Vestafrika og ikke fra Østerland, som Matthæus skrev.

 Personligt synes jeg, at det virker skummelt, at man er nødt til at omskrive Matthæus' beretning til ukendelighed for at få en flok troldmænd fra Babylonien til at blive de hellige konger, der bekræfter forestillingen om, at den nyfødte dreng i virkeligheden skulle være jødernes Messias. Man får fornemmelsen af, at nogen gerne vil omskrive historien, så den passer ind i et eller andet politisk projekt. Men det får nu være for denne gang.

Når bonden påkalder de hellige tre konger for at få deres beskyttelse mod ildebrand, er det blot en af mange onder, som de tre kongers hellighed kunne beskytte mod. Kulturhistorisk Leksikon citerer en F. Ohrt for, at "det nok kan gøre Indtryk af at være Kristnelse af en førkristelig Sæd ved Julens Udgang". (K.L. 6, sp 393ff)
Når kongerne faldt ned ved synet af det lille jesus-barn, har man set det som en god grund til at tro, at de også kunne beskytte mod ligfald (epilepsi). Også ved barselsnød, kunne man påkalde kongerne, f.eks. ved at sige deres navne tre gange forlæns og baglæns ind i øret på den fødende kvinde.
Ved eftersøgning af tyveknægte eller, hvis man ville vide noget om en kommende kæreste, kunne man måske også få hjælp af de indsigtsfulde troldmænd fra Østerland (Samme sted).




Ord eller orddele, der er markeret med *, er rekonstruerede af sprogforskere. Øvrige ord er kendt fra overleverede tekster.

Hvis ikke andet er noteret, henviser alle kildeangivelser til litteraturlisten.

Denne artikel er senest opdateret 2021-01-06